maanantai 28. elokuuta 2017

19.8.2017
päiväretki/risteily
Rosalan viikinkikeskus ja Örön linnakesaari

Matka alkoi Helsingistä klo 8 jälkeen aamulla, josta lähdimme ajamaan kohti Kasnäsiä. Alkuperäinen suunnitelma oli tehdä retki Bengtsärin majakalle, mutta kovin tuulen takia kohde vaihtui. Päädyimme kuitenkin lähtemään.

Heti alkumatkasta tuli kommelluksia. Emme meinanneet löytää oikeata venettä satamasta. Sähköpostista löytyi kuitenkin selailun jälkeen numero ja selvisi, että kyyti oli lähtenyt hieman etuajassa ja ilman meitä. Kippari oli epähuomiossa katsonut listalta, että kaikki ovat mukana. Vene oli ollut myös sen verran pienempi, ettei itsekkään tullut huomioitua sitä.

Matkustajana ilman autoa

Ehdimme onneksi kuitenkin hypätä Rosalaan menevälle autolautalle, josta meidät noudettiin autolla kohteeseen. Pisteet hyvästä tilanteen hoitamisesta, vaikka en ole varma miten se olisi onnistunut jos autolauttakin olisi ehtinyt mennä (lähtöaika samaan aikaan). Saimme paljon pahoitteluja kaikilta osapuolilta. Rosalan viikinkikeskukselle saavuimme hieman klo 12 jälkeen ja siiryimme samantien syömään lounasta muiden kanssa. Leipä oli hyvää!

Rosalan viikinkikeskuksessa olemiselle ei jäänyt kovin paljon aikaa lounaan jälkeen, joten kiersimme vain pihapiirin. Polku ja sen varrella olleet nähtävyydet jäi tällä kertaa näkemättä. Paikka oli mielenkiintoinen ja hienosti toteutettu ja siellä olisi varmasti saanut vietettyä tovin jos toisen. Näytti olleen jotkut häätkin menossa, tai ainakin vieraita pihapiirissä.

Rosalasta Öröön oli noin puolen tunnin venematka. Saaressa oli tarjolla myös opastus, mutta erkanimme ryhmästä jo melko alussa.

Pitkä ja lyhyt ikävä

Mukulakivitie
Näköalapaikan portaat

Saaressa olisi ollut kaksi valmista reittiä kierettäväksi, mutta päädyimme kävelemään pitkin ikävää. Seurassa oli yksi pieni itsekävelijä ja lastenvaunut, jotka rajasivat kulkemismahdollisuuksia. Mukulakivitie oli hauska, joskus sen vierestä on mennyt raiteet syvemmälle saareen. Tien nimet ovat ilmeisesti sotilaiden keksimiä - ja sopivat paikkaan erinomaisesti.

Kävelimme ja ihmettelimme maisemia ja otimme tavoitteeksi päästä näköalapaikalle viettämään taukoa kunnes palaamme takaisinpäin.

Moni vierailija oli ottanut alleen pyörän, joita ilmeisesti pystyi vuokraamaan alkumatkasta. Tämä olisikin ihan fiksu veto silloin kun vierailuaika on hyvin rajattu.

Näköalapaikalla söimme eväät, ihmettelimme merta ja vanhaa tykkiä ja sen suojakuorta jonne pääsi sisälle. Sen jälkeen matka jatkui takaisinpäin samaa pitkää ikävää pitkin, emme viitsineet ottaa riskiä poluilla vaunujen kanssa. Ehdimmekin veneeseen juuri sopivasti ennen sen lähtöä laiturista takaisinpäin.

Näköalapaikka ja tykki

Öröstä Kasnäsiin paluumatkaan meni 45 minuuttia. Meri rauhoittui huomattavasti heti kun pääsimme sisäsaaristoon. Reissun hinnaksi tuli 56€/aikuinen + kulut Kasnäsiin (kuljimme kaverin autolla). Summaan sisältyivät venematkat, opastukset ja lounas. Tälläinen pakettimatka sopisi ehkä enemmän aikuisille tai isompien lasten kanssa, joita voisivat opastukset kiinnostaa. Pienempien kanssa tarvitsisi enemmän aikaa, jotta pääsisi näkemään laajemmin. Toisaalta omatoimimatka ei välttämättä tulisi halvemmaksi mikäli laskee venematkan hinnat meno-paluu ja lounaan, mutta tarjoaisi tietenkin vapaamman aikataulun. Hauska kokemus kuitenkin ja joskus on palattava tutkimaan saari loppuun. Öröössä voi myös telttailla sille varatulla alueella, muutakin majoitusta tietenkin löytyy.

Tajusin myös Öröön rantautuessa, että se kuuluu Saaristomeren kansallispuistoon! Nyt olen käynyt sielläkin piipahtamassa, rasti ruutuun. Monta saarta on kuitenkin vielä näkemättä.